ensammatankar.blogg.se

För jag ska aldrig aldrig dö.

Publicerad 2014-04-20 23:25:05 i att andas,

Det är söndagkväll, min första lediga dag denna veck, jag har firat påsk både idag och igår med min fars kusin och min lilla syssling, hon är en sån där liten femåring som gör en så otroligt glad och hur ledsen man än är så tar hon en bara i handen och säger: Kom så leker vi lite, så blir du glad igen.
 
Och idag när jag stod hemma i A's korridorsrum och fixade lite saker åt honom ringer min telefon och när jag svarar så hör jag en liten flickröst fråga om jag inte ska läsa saga för henne idag, och jag står där efter en morgon fylld med "jag-har-sån-ångest-jag-ska-bara-ligga-i-sängen" och det enda jag kan göra är att le så att det gör ont i kinderna och svara: Javisst, säg åt mamma att jag är hos er på en halvtimme, kan du göra det?
 
Och när jag målar hennes små naglar i en grönglitter-färg precis som hon ville igår och det kom jag ihåg så jag hade lagt ner den i väskan frågar hon om jag har en pojkvän, och jag säger nej. Och hon berättar att hon minns A, och vår katt och att hon minns P. Och så tittar hon på mig, sådär allvarsamt som bara femåringar kan göra när de kommer på något viktigt och säger: Jag gillade aldrig P. Han verkade lite arg. Men han lagade god mat.
Och jag säger att jag känner samma och så skrattar vi lite. Sen frågar hon om hur det var när hon var mindre och jag berättar historier om hur jag smög i henne min efterrätt när hon var så liten att hon inte fick någon egen och att det var vår hemlighet, att vi alltid varit sådär busig. Jag berättar om hur när jag var barnvakt åt henne som bebis och jag sov över, hur hennes mor brukade bära in henne till mig på morgonen och vi brukade sova lite tillsammans tills hon bet mig över näsan med sin tandlösa mun så att jag vaknade i ett ryck.
Och när vi äter påskmiddag tillsammans så plirar hon med ögonen åt mig och säger Ska vi läsa saga sen?
När tänderna är borstade, kaffet är uppdrucket så lägger vi oss i sängen och jag läser två kapitel ur Alice i Underlandet och när jag ska visa henne ett uppslag med illustrationer så har hon somnat djupt och jag smyger ur sängen och går hem till mig.

Inget läker trasiga sår som barn gör.

Kommentarer

Postat av: V&L

Publicerad 2014-04-21 11:45:23

Små barn och djurr de bästa som man kan umgås med när man är trasig. Kram!

Svar: <3
ensammatankar.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela